Liesbeth Boerman-Samsom, stomaverpleegkundige in het Meander Medisch Centrum, over Nazorg op afstand


Liesbeth Boerman-Samsom, stomaverpleegkundige in Meander Medisch Centrum, merkt dat patiënten hun eigen lichaam beter in de gaten houden dankzij Nazorg op afstand. “Uiteindelijk moet de patiënt het toch zelf doen.”

 

“Mijn collega’s en ik hameren erop bij elk gesprek: bij vragen en twijfels kunt u ons altijd bellen. We hebben twee keer per dag telefonisch spreekuur dus we zijn goed bereikbaar. We geven patiënten alle ruimte en zorgen ervoor dat ze weten dat ze altijd langs kunnen komen. Toch merk ik dat mensen soms schromen om de telefoon te pakken. Ze denken: ik ga de poli niet bellen want ze hebben het al zo druk. Soms zie ik patiënten die al een paar weken last hebben van lekkages. En dat is jammer, want als je blijft lopen met problemen duurt het ook weer langer voor je ze onder controle hebt.

 

Sinds juli zijn wij Nazorg op afstand gaan gebruiken. Onze patiënten vullen thuis vragenlijsten in en wij krijgen een melding wanneer er iets aan de hand is. Soms hoef je niets met zo’n melding; wanneer het probleem niet acuut is of wanneer je patiënt de volgende dag toch weer ziet bijvoorbeeld. Een mal hoeft niet direct aangepast te worden, maar lees ik dat een patiënt last heeft van lekkage, roodheid of wondjes, dan probeer ik dezelfde dag nog te bellen.

 

Ik merk wel dat we hierin nog zoekende zijn: hoe gaan we dit het beste inrichten? Soms is het simpelweg te druk en kom je toch niet meer toe aan dat belletje. Bovendien is ons uitgangspunt nog steeds: de patiënt belt ons als er problemen zijn. Maar de kans bestaat nu dat patiënten denken: ik heb het aangegeven dus het wordt gezien, wanneer ik iets moet doen hoor ik het wel. Terwijl patiënten natuurlijk zelf verantwoordelijk blijven en altijd contact op mogen nemen als er problemen zijn.

 

We merken dat het invullen van de vragenlijsten niet altijd haalbaar is. Patiënten die heel ziek zijn kunnen afhaken omdat ze daar simpelweg geen puf voor hebben. Maar anderen hebben er juist wel steun aan. De vragen geven aan waar ze op moeten letten. Deze patiënten zullen eerder aangeven dat er bijvoorbeeld een zwelling zit omdat daar specifiek naar gevraagd wordt. En het maakt ze bewust: ik vul dit nu in, is dit wel normaal? Zo leren ze hun eigen lichaam beter in de gaten te houden.

 

Wij kunnen alle informatie geven en voor de beste begeleiding zorgen, maar uiteindelijk moet de patiënt het toch zelf doen. Een stukje bewustwording van je lijf, daar draagt deze zorgoplossing zeker aan bij. Voor mij zit daarin ook de grootste toegevoegde waarde van Nazorg op afstand. Ik ben er enthousiast over.”

 

Nieuwe service van OneMed: Nazorg op afstand

Wanneer een patiënt start met zelfkatheterisatie of een stoma krijgt, wil je hem of haar zo goed mogelijk ondersteunen en begeleiden; niet alleen op de poli maar ook in de thuissituatie. Nu patiënten door COVID-19 minder vaak naar het ziekenhuis kunnen komen, zoek je naar andere manieren om in contact te blijven. De nieuwe zorgoplossing Nazorg op afstand helpt je een vinger aan de pols te houden en problemen in een vroeg stadium te signaleren.

 

Meer weten over Nazorg op afstand?

Ben je benieuwd of Nazorg op afstand ook iets voor jou is? Neem contact op met onze collega’s van Business Support via telefoonnummer (040) 230 88 55 of e-mail zakelijk@onemed.com. De uitrol binnen de poli is eenvoudig en kan op heel korte termijn (op afstand) plaatsvinden. Zo werken we samen aan nog betere zorg.