Blog Gijs van Hoeck, supply chain manager bij OneMed


#SamenSterk. De afgelopen weken kom ik deze hashtag overal tegen. Het is mooi om te zien hoe heel Nederland bereid is elkaar te helpen in deze uitdagende tijden. Binnen OneMed heerst normaliter al een sterk gevoel van saamhorigheid. Dat we het écht samen doen, heb ik de afgelopen weken zelf mogen ervaren. En hoe!

Als supply chain manager ben ik verantwoordelijk voor het operationeel inkoopproces, opslag en transport bij OneMed. Onze inkoopafdeling heeft contact met de leveranciers van medische hulpmiddelen, plaatst bestellingen en zorgt ervoor dat al die hulpmiddelen bij onze klanten terechtkomen. Vanaf het moment dat bekend was dat er coronabesmettingen in Nederland waren, hebben wij direct geschakeld. Vanaf dag 1 hebben we maatregelen genomen om de risico’s zo klein mogelijk te houden. De medewerkers van de inkoopafdeling werken om en om thuis om fysiek contact te beperken, op diverse plekken in het magazijn staat desinfecterende gel en we trekken na elke pauze nieuwe handschoenen aan. Pauzeren doen we gespreid, zodat we ook in de kantine gegarandeerd die 1,5 meter afstand kunnen houden.

 

In het begin werd er nog wat lacherig gedaan over al die maatregelen. Toen we geen handen meer mochten schudden, gaven we elkaar een elleboog, dat was grappig. Maar al snel veranderde de sfeer van lacherig naar heel serieus. Het was prettig om te ervaren hoe goed ons team die omschakeling maakte. Iedereen beseft: we moeten er samen voor zorgen dat we geen risico lopen. We spreken elkaar erop aan wanneer richtlijnen niet zorgvuldig worden nageleefd.

 

Als je steeds je handen moet wassen, afstand moet houden en na moet denken bij wat je doet, verlies je wat productiviteit. Tegelijkertijd beseft het hele team: het is superbelangrijk dat onze klanten hun leveringen op tijd krijgen – juist nu. Om al het werk gedaan te krijgen, draagt iedereen een steentje bij. Onze mensen komen graag een uurtje eerder en werken met liefde een uurtje langer door. Wat ik echt hartverwarmend vind, is de hulp die we van allerlei andere afdelingen binnen OneMed krijgen. Collega’s die tijd over hebben omdat ze bijvoorbeeld geen ziekenhuizen kunnen bezoeken, melden zich om bij te springen in ons logistiek centrum. Zij steken de handen uit de mouwen en gaan orders verzamelen of ondersteunen bij het aanvulproces. Wat een enorm gevoel van saamhorigheid geeft dat!

 

Samen sterk: in deze uitdagende tijden laten we meer dan ooit zien wat we kunnen bereiken als we elkaar blijven helpen. Dankjewel dus collega’s, dat jullie zo goed voor elkaar zorgen. Dankjewel studenten, voor al die extra uren die jullie bij ons maken. Nu jullie even geen fysieke colleges kunnen volgen, kunnen jullie bij ons een extra zakcentje verdienen. Wij zijn blij met jullie hulp.
Dankjewel PostNL, omdat jullie een prioritering aanhouden om essentiële categorieën, waaronder onze pakketten met medische hulpmiddelen, zo snel mogelijk bij mensen thuis bezorgd te krijgen. In deze onzekere tijden blijkt dat voor onze klanten een enorme geruststelling te zijn.

 

En tot slot: een dankjewel aan alle klanten. Jullie laten ons weten dat jullie onze zorg en service enorm waarderen. Dat doet ons goed!