Blog Inge Funke, klantmanager bij OneMed


Het lijkt al een eeuwigheid geleden, maar het was pas begin dit jaar dat we met 800 zorgprofessionals bij elkaar kwamen in Barneveld. OneMed organiseerde daar een groot symposium waarin de toekomst van de zorg besproken werd. We hoorden hoe digitalisering een steeds grotere rol zou krijgen en op welke manieren we als zorgverleners een stapje dichter bij elkaar konden komen. OneStep Closer: een mooie en hoopvolle boodschap, waarover ik graag met mijn klanten in gesprek wilde gaan. Als klantmanager voor de eerstelijnszorg heb ik contact met thuiszorgorganisaties, huisartsen, woonzorgcentra, verpleeghuizen en hospices over de medische hulpmiddelen die wij leveren. Ik had graag van mijn klanten willen horen wat hun visie is op de zorg van de toekomst en welke behoeftes er bij hen leven. Maar toen was daar opeens het coronavirus – en daarmee kregen alle gesprekken een andere wending…

 

Ik mocht niet meer naar de woonzorgcentra en verpleeghuizen toe, maar als ik ze belde hoorde ik veel trieste verhalen. Van hele afdelingen die gesloten werden omdat er besmettingen waren, waardoor mensen zoveel mogelijk in hun appartement moesten blijven. Van een ouder echtpaar waarvan de vrouw onverwacht moest worden opgenomen in een verpleeghuis. Zo’n opname is normaal gesproken al moeilijk, maar nu des te meer. Na al die jaren samenzijn mochten ze elkaar van de ene op de andere dag niet meer aanraken en konden zij elkaar alleen zien via een zogenaamd raambezoek. De vrouw begreep dit door haar dementie soms niet en wilde naar huis. Dat vond ik heftig om te horen.

 

In eerste instantie voelde ik me machteloos aan de zijlijn staan. Ik hoorde van de zware shifts die het zorgpersoneel draait, van zieke collega’s waardoor de achterblijvers nog harder moesten werken. Dan kun je alleen nog maar vragen: hoe kan ik je ondersteunen? Wij hebben genoeg verpleegkundige expertise in huis om klanten snel te kunnen voorzien van informatie en middelen. Met collega’s zijn we gaan brainstormen: wat vertellen onze klanten ons, waar is op dit moment behoefte aan? Omdat iedereen in hetzelfde schuitje zit, kun je zonder al te veel toelichting snel schakelen. Er komt van alles uit voort, van advieslijnen tot zorg op afstand, van instructievideo’s tot via een gedeeld scherm samen een bestelling plaatsen op ons ZorgPortaal.

 

Alle dingen die we in februari op het symposium nog bespraken als doel voor de toekomst zijn door de coronacrisis in een stroomversnelling gekomen. We helpen elkaar waar het kan, ieder binnen zijn eigen mogelijkheden. Het ‘nieuwe normaal’ brengt naast uitdagingen ook creatieve oplossingen en onverwachte kansen met zich mee. Zo vind ik mijn balans tussen het positieve en het negatieve nieuws, tussen persoonlijk meeleven en zakelijk regelen.

 

Ook al hadden we deze omstandigheden niet kunnen voorzien, we hebben OneStep Closer met zijn allen omarmd. Want hoewel we fysiek voorlopig nog die anderhalve meter afstand moeten houden, zijn we zeker dichter bij elkaar gekomen.