Blog Marijke Meeuwesen, HR-manager bij OneMed


‘Het nieuwe normaal’, dat is de term die we tegenwoordig steeds horen. In het nieuwe normaal schudden we geen handen meer, blijven we thuis als we verkouden zijn en koorts hebben en houden we anderhalve meter afstand van elkaar. Terwijl we in maart nog sceptisch – en zelfs een beetje lacherig – waren over die regels, drong al snel het besef door: dit is geen grap. Achteraf gezien is het bijzonder om te zien hoe snel we binnen ons bedrijf een nieuwe werkmodus hebben gevonden en hoe makkelijk we gewend zijn geraakt aan al die noodzakelijke, maar soms ook lastige regels.

 

Als HR-manager zorg ik er niet alleen voor dat we binnen OneMed de juiste mensen op de juiste plekken hebben, maar ook dat al die mensen kunnen werken in een veilige, prettige werkomgeving – ook nu we te maken hebben met corona. Dat is wel even zoeken geweest. Werknemers staan er namelijk op verschillende manieren in: sommigen zijn angstig of bezorgd, anderen juist heel nuchter. De één werkt graag vanuit huis, de ander komt liever naar kantoor. Voor iedereen moesten we een passende oplossing vinden…

 

Werk zoveel mogelijk thuis is nog steeds het advies van het RIVM. Een deel van onze werknemers doet dat ook. We hebben direct gezorgd voor computers en beeldschermen thuis. Een hele dag zitten op een keukenstoel bleek geen feest: daarom zijn we zelfs bureaustoelen gaan brengen – dat werkt toch net even lekkerder! Vanuit ons nieuwe vitaliteitsprogramma helpen we werknemers om hun werkdag thuis goed te balanceren. Door je houding af te wisselen, op tijd een kopje koffie te zetten en in je pauze even naar buiten te gaan, zorg je voor optimale arbeidsomstandigheden. Zo voorkom je dat mensen klachten krijgen en uit gaan vallen.

 

Niet iedereen kan of wil thuis werken. Ook op kantoor hebben we dus allerlei aanpassingen gedaan. Iedereen heeft een ruime werkplek met voldoende afstand, in de gangen geldt eenrichtingsverkeer en overal hangen visuals met daarop de hygiënerichtlijnen. Op elke werkplek en in elke ruimte staat een desinfecterende handgel, we reinigen elke ochtend alle werkplekken met desinfecterende doekjes en medewerkers kunnen met infrarood thermometers zelf hun temperatuur meten. Veiligheid voor alles!

 

En dan waren daar de collega’s die in België wonen. Van het ene op het andere moment ging de grens dicht en konden zij niet meer naar Eindhoven komen om te werken. Wat nu? Met een speciaal vignet, een verklaring met handtekening van de algemeen directeur én het feit dat wij inmiddels in de ‘vitale sector’ opereerden, mochten zij toch de grens over. Snel schakelen, overleggen en naar oplossingen zoeken, het is één van de dingen die ik zo leuk vind aan mijn functie.

 

Hoewel het land even stil leek te staan, groeide ons bedrijf gewoon door. Dat bracht een nieuwe uitdaging mee voor mij als HR-manager. Want hoe werf je 32 nieuwe medewerkers als je ze niet kunt ontmoeten? In eerste instantie hebben we de sollicitatiegesprekken via Teams gedaan, maar uiteindelijk is iedereen ook bij ons langs geweest. Je wilt elkaar echt in de ogen kunnen kijken en ook voor de kandidaten vonden we het belangrijk dat ze ons bedrijf van binnen konden zien. Het inwerken gebeurt nu ook op kantoor – met gepaste afstand natuurlijk. Zo balanceren we voortdurend tussen wat kan en wat moet.

 

Ook al is het nieuwe normaal inmiddels niet nieuw meer, de regels veranderen nog steeds. Bij elke versoepeling of aankondiging van nieuwe maatregelen, bewegen wij mee. Wanneer iedereen zo goed mogelijk kan werken, kunnen wij onze klanten op de juiste manier blijven bedienen. Dus passen we ons steeds opnieuw aan de situatie aan.
HR in tijden van corona, dat vraagt om maatwerk.