Blog Pieter-Jan Jongeling, algemeen directeur bij OneMed


‘Digitalisering voor de zorgprofessional’, dat was het centrale thema van het symposium dat we enkele maanden geleden organiseerden voor zorgprofessionals. Wat gaan digitale ontwikkelingen ons brengen in de toekomst? Hoe ga je om met data? Gaat digitalisering banen vervangen? Een van de sprekers op het symposium, ondernemer en auteur Steven van Belleghem, was daar heel duidelijk over: “Automatisering verandert de zorgsector en daarmee ook de rol van mensen. Maar hoe digitaler de wereld wordt, hoe belangrijker het menselijk aspect zal zijn. Computers kunnen personaliseren, maar mensen maken het persoonlijk.”

 

Dat de wereld na het symposium zó snel zou veranderen, had niemand kunnen bedenken. De coronacrisis heeft een grote impact op de zorgsector en daarmee ook op ons, als medisch dienstverlener voor hulpmiddelen. Sinds jaar en dag leveren wij zorg op afstand. Ook na de eerste besmettingen ging het dagelijkse contact met onze klanten gewoon door. We bleven bellen, we bleven hun pakketjes op tijd bezorgen. We bleven doen wat we altijd al deden. Maar iets wat voorheen normaal was, voelt voor veel mensen nu speciaal. Onze diensten worden in deze tijd, nu zoveel zekerheden zijn weggevallen, extra gewaardeerd. Zorg op afstand voelde nog nooit zo dichtbij.

 

Ik merk zelf ook dat persoonlijk contact nu nog belangrijker is geworden. Het praatje met mijn slager en bakker op zaterdag voelt extra vertrouwd. Om het coronavirus onder controle te krijgen, moeten we onze sociale contacten beperken en zoveel mogelijk afstand houden. Maar voor social distancing zijn we als mens niet gebouwd. Dat merken we als organisatie sterk in onze klantcontacten. Onze medewerkers bellen vanuit hun huiskamer naar klanten en met elkaar. De inhoud is nog steeds hetzelfde, maar de persoonlijke ervaringen in die gesprekken zijn nog belangrijker geworden. Op die manier maken we ondanks de fysieke afstand toch verbinding.

 

In een crisissituatie is creativiteit nodig. Door grenzen te verleggen en te bedenken wat we kunnen doen ontstaan er nieuwe mogelijkheden. Er samen voor gaan en gewoon attent zijn is nu belangrijker dan ooit. Zo bellen we momenteel al onze zakelijke klanten om te vragen hoe het met hen gaat en hoe wij ze kunnen helpen. Het is heel fijn om in een sector te mogen werken waar je écht iets kunt betekenen voor de ander. Dat geeft – zeker in deze tijd – veel energie en voldoening.

 

Digitalisering zal nooit of te nimmer dat menselijke contact, die verbinding, vervangen. Net als Steven van Belleghem geloof ik daar sterk in. Kijken we naar de toekomst, dan zal OneMed steeds meer producten en diensten aanbieden die data genereren. Pas wanneer je die informatie goed kunt interpreteren, kun je komen tot betere behandelkeuzes. Daar gaan wij, als medisch dienstverlener in hulpmiddelen, de zorgprofessionals in het hele land bij helpen. Mijn oproep is: omarm de digitale toepassingen, sta er open voor, maar wees ook kritisch. Experimenteer en kijk wat werkt voor jou. En hoeveel data je ook tot je beschikking hebt, volg ook je gevoel en blijf werken vanuit je hart. Dan kun je dankzij digitalisering én intuïtie de beste individuele besluiten nemen voor jouw patiënt.