Blog Suzanne Peeters, klantmanager bij OneMed


Ik ben een buitenmens. Gewend om veel te reizen, van Noord-Holland en Zeeland tot Limburg. Gewend om de hele dag verschillende mensen te zien en te spreken. Ik ben graag in contact, dat zit in mijn DNA. Juist dat fysieke contact is weggevallen sinds de coronacrisis. En ik mis het enorm.

 

Als klantmanager bij OneMed bezoek ik ziekenhuizen en onderhoud ik deze relaties. Vanuit OneMed leveren we hulpmiddelen voor wondzorg, stomazorg, urologie- en incontinentiezorg, diabeteszorg en voeding. Mijn laatste afspraak was op 10 maart, dat is inmiddels zeven weken geleden. Daarna werden de landelijke maatregelen aangekondigd en daarmee veranderde alles…

 

Een bezoek aan zorgprofessionals en verwijzers was niet meer mogelijk. Dus ben ik ze gaan bellen en mailen: kan ik iets voor je betekenen? In het begin kwamen er vooral veel praktische vragen. Een aantal poli’s en verpleegafdelingen heeft een kast met daarin een voorraad van onze hulpmiddelen. Dat is handig, want wanneer een patiënt naar huis gaat, krijgt hij direct de benodigde hulpmiddelen mee. Maar toen verpleegafdelingen opeens verbouwd werden tot corona-afdeling, waren sommige kasten opeens niet meer toegankelijk of waren voorraden op andere plekken nodig. Ook kwamen er vragen voor extra toegang tot ons digitale bestelsysteem ZorgPortaal waar verpleegkundigen machtigingen maken en hulpmiddelen bestellen.

 

De coronacrisis vraagt veel van zorgmedewerkers. Het werk is zwaar en in sommige gevallen is het persoonlijk leed van hun patiënten groot. Ook dat hoor ik terug van verpleegkundigen, teamleiders en andere contacten die ik heb. Omdat ik een goede relatie heb met klanten, storten ze soms hun hart bij me uit. Als ik vraag hoe het gaat, vertellen ze hoe heftig het is om te werken op een corona-afdeling in het heetst van de strijd. Sommigen zijn zelf ziek geweest of hebben van dichtbij meegemaakt wat dit virus kan doen. Hoewel we alleen maar bellen en elkaar dus niet in de ogen kijken, zijn de gesprekken toch persoonlijker, dieper en emotioneler dan ooit. En ook al kan ik soms niet meer doen dan luisteren, het is fijn om te merken dat het vertrouwen zo groot is. Relaties zijn niet alleen zakelijk maar zeker ook persoonlijk en krijgen nu soms ook een emotionele lading. Zo brengt deze moeilijke tijd toch ook iets waardevols.

 

Na het crisismanagement van die eerste weken, is een aantal weken geleden een andere fase aangebroken. Een fase waarin wij als ketenpartner meedenken hoe we onze zorgprofessionals kunnen ondersteunen met zorg op afstand. We inventariseren waar behoefte aan is en bekijken hoe we dat kunnen realiseren. Zo hebben de diabetesverpleegkundigen van OneMed instructievideo’s verzameld en op onze website gezet. Daarmee helpen we verpleegkundigen met kennis die ze overzichtelijk op één locatie kunnen vinden. Deze filmpjes kunnen zij op hun beurt weer doorsturen naar hun patiënten, zodat patiënten de instructie thuis nog eens kunnen bekijken. Zorg op afstand biedt ook in de toekomst veel voordelen en dat wij hiermee nu proactief bezig zijn, wordt erg gewaardeerd.

 

In de zorg draait alles om mensen. Je werkt met mensen, je zorgt voor mensen. Het is essentieel dat we er – juist nu – voor elkaar zijn. Dat ik zorgprofessionals en verwijzers help hun werk zo goed mogelijk te doen en zo op mijn manier een steentje bijdraag, dat geeft veel voldoening.