Linda Mulder, consulente continentiezorg bij Haaglanden Medisch Centrum, over Nazorg op afstand


Linda Mulder, consulente continentiezorg bij Haaglanden Medisch Centrum, was één van de eersten die Nazorg op afstand is gaan gebruiken. “Ik merk echt dat het zinvol is.”

 

“Veel patiënten moeten een drempel over als ze gaan starten met zelfkatheterisatie. Daar gaat dus altijd een goed gesprek aan vooraf. Om uit te leggen waarom het nodig is, om angst weg te nemen en om mensen gemotiveerd te krijgen. Op de poli nemen we de tijd voor de instructie, stap voor stap in het eigen tempo van de patiënt. Daarna gaan ze naar huis en moeten ze het zelf gaan doen. Ik geef patiënten altijd de mogelijkheid om op korte termijn terug te komen mocht het thuis niet lukken. En ik druk ze op het hart om vooral te bellen of te mailen als ze ergens mee zitten. Maar toch zie je soms na verloop van tijd dat het minder goed gaat. Dan vraag ik: waarom heeft u niet even gebeld? Meestal is dan het antwoord: ach, ik wilde niet lastig zijn…

 

Toen OneMed me een aantal maanden geleden de mogelijkheid bood om te starten met Nazorg op afstand, wilde ik dat graag proberen. Het leek me handig dat ik mijn patiënten kon blijven monitoren en ik was benieuwd of het in de praktijk ook echt werkt. Het aanmelden gaat heel eenvoudig: je hoeft alleen een vinkje te zetten en daarna ontvangt de patiënt de eerste vragenlijst via OneMed. In het dashboard kan ik alle informatie inzien en ik krijg een melding wanneer er signalen zijn die kunnen duiden op een probleem. Zo had ik laatst een mevrouw die opeens meer materialen ging gebruiken. Dan kun je meteen even bellen: gaat het goed, lukt het allemaal? Vaak kun je mensen heel eenvoudig ergens mee helpen voordat er echte problemen ontstaan. Patiënten trekken niet altijd zelf aan de bel als ze klachten hebben maar wanneer ernaar gevraagd wordt, geven ze makkelijk antwoord. Zeker als ze weten dat die informatie rechtstreeks bij de zorgverlener terechtkomt. Daardoor signaleer je problemen simpelweg eerder en dat is prettig.

Voor mij werkt Nazorg op afstand ook heel praktisch. Wanneer een patiënt mij belt op de poli moet ik stoppen waarmee ik bezig ben. Op een alert uit het systeem kan ik ook op een rustiger moment reageren. Je kunt dus zelf bepalen wanneer je actie onderneemt en dat is met de huidige drukte op de poli’s een groot voordeel.

 

Ik bespreek de mogelijkheid van Nazorg op afstand nu met alle nieuwe patiënten die starten met zelfkatheterisatie. De één zegt: voor mij hoeft het niet, de ander vindt het juist een veilig idee dat we met ze mee kunnen kijken. Zeker voor mensen die wat minder mondig zijn is de laagdrempeligheid een voordeel.

 

Ik wil voor mensen zorgen, daarvoor werk ik hier. Katheteriseren zou het leven van patiënten makkelijker moeten maken, niet een extra zorg moeten zijn. Nazorg op afstand is een mooi middel dat daaraan kan bijdragen. Ik merk echt dat het zinvol is.”

 

Nieuwe service van OneMed: Nazorg op afstand

Wanneer een patiënt start met zelfkatheterisatie of een stoma krijgt, wil je hem of haar zo goed mogelijk ondersteunen en begeleiden; niet alleen op de poli maar ook in de thuissituatie. Nu patiënten door COVID-19 minder vaak naar het ziekenhuis kunnen komen, zoek je naar andere manieren om in contact te blijven. De nieuwe zorgoplossing Nazorg op afstand helpt je een vinger aan de pols te houden en problemen in een vroeg stadium te signaleren.

 

Meer weten over Nazorg op afstand?

Ben je benieuwd of Nazorg op afstand ook iets voor jou is? Neem contact op met onze collega’s van Business Support via telefoonnummer (040) 230 88 55 of e-mail zakelijk@onemed.com. De uitrol binnen de poli is eenvoudig en kan op heel korte termijn (op afstand) plaatsvinden. Zo werken we samen aan nog betere zorg.